· 

Offline is the new luxury

Alles en iedereen in een klik of met een swipe-up binnen handbereik. We vinden het doodnormaal. Als solopreneur betekent het dat je voortdurend online aanwezig moet zijn om een blik op je leven te gunnen. Want mensen kopen van mensen. Niet van een merk of bedrijf. Dus wordt er van je verwacht dat je altijd en overal alles deelt. The good, the bad & the ugly.

Als er één ding is dat het ik afgelopen jaar als ondernemer geleerd heb, dan is het wel dat voortdurend online zijn doodvermoeiend is. Dat ik ernaar snak om mijn social media uit handen te kunnen geven zodat ik wat vaker ongestoord en ongegeneerd offline kan genieten van mijn vrije tijd en mijn guilty pleasures. Neem het van mij aan: offline is the new luxury.

Minimum budget maximale arbeid

Vroeger moest je over een sterk startkapitaal beschikken of iemand kunnen overtuigen je sugar business daddy  te zijn wanneer je je eigen zaak wilde starten. Dat is in veel gevallen voltooid verleden tijd. Om te starten volstaat het nu om

  • een domeinnaam te claimen;
  • een website aan te maken;
  • een freebie weg te geven;
  • social proof te verzamelen;
  • aan socialmediamarketing te doen;
  • je te ontpoppen tot influencer die 24/7 online is.

Een pak makkelijker, toch? I wish! Wat je niet meer moet ophoesten aan cashflow wordt nu van je verwacht in natura. Waar je vroeger veel geld gaf aan een advertentie in een krant of tijdschrift, aan reclamepanelen, affiches, flyers en ga zo maar door, geef je nu al je vrije tijd en je sanity op om zelf al zwoegend en zwetend een sh*tload aan perfecte plaatjes te schieten en te publiceren. Om te leren werken met allerlei tools die de ruwe kantjes eraf schuren zodat je als een pro overkomt. Waarbij je rekening houdt dat het er zo spontaan mogelijk moet uitzien. Uiteraard mag je ook niet alléén maar verkopen, maar moet je de 80/20 regel volgen. Niet te vergeten dat je ook beeldmateriaal moet verzamelen waarin je laat zien hoe het er achter de schermen aan toegaat. En liefst ook nog wat janken worden voor de camera op een moeilijk moment. Niemand houdt ervan wanneer alles alleen maar goed lijkt te gaan. 

INfluencer versus Influenza

De verwachtingen liggen absurd hoog. Het is echt waanzin. Wie die madness gecreëerd heeft? In mijn ogen zijn dat de influencers. Waarvoor dank (insert sarcasm). Doorgaans twintigers met een minimum aan verantwoordelijkheden en daardoor ook nog een maximum aan mogelijkheden. En boven alles, met een maximum aan tijd. Tijd die ze kunnen spenderen aan het creëren (en delen) van the picture perfect moment. Als een extreem besmettelijke griep heeft hun levensstijl en manier van die te delen zich verankerd in het hoofd en hart van de consument. Iedereen wil net zo zijn als zij. Wil dezelfde dingen hebben als zij. Tenminste, als ze verkocht worden door iemand die net zo'n adembenemende foto's posts als hen en die betrouwbaar, professioneel, grappig en entertainend is. Iemand die alles deelt met de rest van de wereld zodat ze zichzelf verbonden voelen met die persoon. Dat betekent dus dat je als (startende) solopreneur gedoemd bent om mee te surfen op die gigantische golven van het internet en de wildwaterbaan die social media vaak lijkt te zijn. De doorwinterde ondernemer heeft al wel wat budget vergaard om zulke zaken uit handen te kunnen geven. Lucky bastards.

Je suis ribbedie... zonder wifi

Rebel die ik ben, heb ik besloten om daar niet meer aan mee te doen. Ook al heb ik nog geen budget om het door iemand anders te laten doen. Hier trek ik de grens. Ik doe niet meer mee. Of toch niet meer 24/7 en al helemaal geen 365 per jaar.

Mijn lijf en ledematen hebben af en toe nood aan het verruilen van ruimte met wifi voor een wi-free zone. Ontkoppelen van de sociale media madness om weer meer verbinding te vinden met mezelf. Met de "tastbare" mensen om me heen. Met de natuur. Mezelf de tijd geven te luisteren naar wat mijn lichaam me probeert te vertellen. Mijn hoofd leeg te maken, mijn batterij te vullen.

Ik kan je verzekeren dat het een heerlijk gevoel is. Zo kwam het dat ik onlangs de periode waarin ik offline zou zijn spontaan verlengde van 1 tot zo'n slordige 3 weken van digitale vrijheid. Deze blog kan je dan ook beschouwen als mijn terugkeer naar het online bestaan. Met vallen en opstaan. En zo nu en dan eens goed offline gaan.

Zicht op les Lac de L'eau d'Heure vanuit het Golden Lake Villages resort te Froidchapelle - juli 2021
Golden Lake Villages Froidchapelle juli 2021

Reactie schrijven

Commentaren: 0