· 

Webteksten: 10 schrijftips van een copywriter

webteksten schrijven

Wanneer bezoekers je website openen, zullen ze de informatie eerst scannen in plaats van de tekst in zijn geheel te lezen. Online lezers willen niets liever dan snel én makkelijk een duidelijk antwoord vinden op de vraag die ze dr. Google gesteld hebben. Bovendien is het voor lezers vermoeiender om tekst van een scherm te lezen dan een tekst op papier. Dus gaan ze scannen. Want door te scannen wordt overbodige info gefilterd, besparen ze tijd en energie. Dit zorgt ervoor dat een webtekst een andere opbouw heeft dan een tekst voor een tijdschrift, handleiding of kortverhaal. Hier hou je dus best rekening mee als je een webtekst gaat schrijven. Als copywriter help ik je woordevol enthousiasme op weg met enkele tips & tricks voor het schrijven van webteksten.

1. Korte titel met overtuigingskracht

De titel van je webpagina, nieuwsbrief of blogpost is er om je doelpubliek ervan te overtuigen dat ze de informatie die je erin verwerkt, willen lezen. Sterker nog, dat ze deze informatie gelezen moeten hebben omdat ze anders waardevolle informatie mislopen. Overtuigen is wel wat anders dan misleiden. Door lezers te misleiden met een beloftevolle of sensationele titel, raak je hun vertrouwen kwijt. En als ze het vertrouwen verliezen, verlies jij je publiek.

Een goede titel is bovendien vrij kort, krachtig én informatief. Langere titels zorgen al snel voor verwarring bij de lezer. Probeer ook cryptische titels te vermijden. In een tijdschrift kan het wel maar op het web heeft het een averechts effect.   

2. Omgekeerde piramide

Lezers scannen en filteren een tekst. Dat scannen gebeurt via een vast patroon. Het merendeel van de online lezers scant de tekst in een F-vorm. Dat wil zeggen dat de eerste twee alinea’s het meeste aandacht krijgen en de rest steeds minder. Dit heeft rechtsreeks impact op de wijze waarop je je webteksten moet opbouwen. De meest belangrijke info kan je namelijk maar best bovenaan zetten. Vervolgens zwak je gaandeweg af tot de minst belangrijke info onderaan komt te staan.

 Je vraagt je nu misschien af of het dan wel nut heeft om (extra) energie te steken in een webtekst als die toch maar gedeeltelijk gelezen wordt? Tuurlijk wel! Het scannen gebeurt om de kwantiteit aan informatie van kwaliteit te onderscheiden. Wanneer de lezer merkt dat de tekst effectief een antwoord biedt op de vraag die hij heeft, zal hij met volle aandacht verder lezen dan de eerste twee alinea’s.

3. Knallende content

Oftewel goed gekozen woorden. Woorden in functie van je doelpubliek. Woorden die in één oogopslag een schot in de roos zijn.

Ga na welke woorden je doelgroep gebruikt. Verwerk deze woorden in je tekst. Dit zorgt ervoor dat de lezer zichzelf een beetje gaat herkennen in de tekst en zich op zijn gemak voelt. Zo win je alvast wat vertrouwen van de lezer. Het klinkt heel logisch. Toch is het erg verraderlijk om je instinct te volgen en te schrijven vanuit jezelf en met je eigen woorden. Wees dus op je hoede.

4. Kwalitatieve Content

Kwalitatieve content staat voor informatie die relevant is. Informatie die een meerwaarde betekent voor je doelpubliek. Lezers komen naar je website of willen je nieuwsbrief ontvangen omdat jij de expert bent en hen kan helpen. Stel je ze teleur, dan gaan ze op zoek naar een andere expert. Bovendien rankt Google websites op basis van hun expertise. Op basis van de kwaliteit van de informatie die ze aanbieden. Ga na wat je doelpubliek bezighoudt. Waarmee je hen kan helpen. Hoe je hun leven aangenamer en makkelijker kan maken.

Deze kwaliteitsvereiste heeft als gevolg dat je webteksten best wat langer zijn. Want waardevolle kennis delen, is bijna onmogelijk in één paragraafje van tien regels. Daarvoor heb je meer content nodig. Kortom: Google is pas content met waardevolle content.

5. Gebruikt tussentitels

Gebruik in een langere tekst tussentitels. Hiermee zorg je voor structuur en krijgt de lezer snel een overzicht van de belangrijkste info. Verder leest het een pak vlotter dan een doorlopende tekst. Ook maak je het de zoekmachines makkelijk jouw webtekst te vinden door middel van goed gekozen tussentitels.

6. Schrap alle overbodige woorden

Nu hoor ik je denken: “huh, net zei je nog dat de tekst niet te kort mag zijn?!” Klopt. En dat blijft ook een regel die je best aanhoudt. Maar de zinnen waarmee je die tekst opbouwt, die hou je best kort. Waarom? Heel simpel. Dat leest vlotter en makkelijker. Vermijd lange zinnen. Splits ze eventueel op in enkele kortere zinnen. En schrap alles wat weggelaten kan worden. Denk daarbij aan adjectieven. In een roman maken zij het verhaal levendig en aantrekkelijker. Online zorgen ze voor ballast. Onthoud: schrijven is schrappen.

7. Informatieve link

Als je een link plaatst in je tekst, geef je deze best een informatieve omschrijving. Een link die je omschrijft als “klik hier voor meer informatie” is te vaag. De lezer weet niet wat er zal volgen. Beschouw de omschrijving van een link als een titel of tussenkop. Zorg ervoor dat deze informatief is. “Verbeter je webteksten met deze 10 tips” zou bijvoorbeeld de omschrijving kunnen zijn voor de link naar deze blogpost.

8. Woorden zijn waardevoller dan foto's

Foto’s bieden doorgaans geen antwoord op een vraag. Daarom zijn foto’s onderdanig aan tekst als het om online content gaat. Wil je er toch een foto bijplaatsen, zorg er dan voor dat je deze gebruikt ter illustratie en/of versterking van de informatie. Random gekozen foto’s leiden de lezer af en doen afbreuk aan je expertise. 

9. Woorden die extra aandacht verdienen in het vet

Maak het je lezers gemakkelijk en zet belangrijke woorden in het vet. Zo zorg je ervoor dat deze woorden tijdens het scannen zeker de aandacht weten te trekken. 

10. Blijf positief

Woorden met een positieve betekenis of klank, geven je lezers een aangenaam gevoel. Alweer een factor die voor vertrouwen kan zorgen. De kunst is dan ook om zoveel mogelijk positieve woorden in je tekst te gebruiken. Probeer weg te blijven van negatieve woorden als niet, nooit, geen, stop, probleem, … Des te meer omdat het scannen ertoe kan leiden dat deze negatieve woorden een misleidend of verwarrend effect hebben op je lezers.

Vrouwelijke copywriter zit op de grond met rug tegen de  kast en haar laptop op schoot en schrijft webteksten.

Reactie schrijven

Commentaren: 0